هدلایت

گرمای اضافه با ال ای دی(LED) هدلایت چه می کند؟

 ال ای دی و کاربرد آن در هدلایت

ال ای دی هدلایت های دارای خروجی نور بی نظیری در مقایسه با لامپ های قدیمی هستند اما همچنان با چالش راندمان رو به رو بوده به طوری که بهترین ال ای دی هدلایت موجود در بازار 60 درصد انرژی ورودی را به نور تبدیل می کند. مابقی انرژی الکتریکی به صورت گرما آزاد می گردد و این گرما در صورتی که به درستی دفع نگردد تخریب led هدلایت را سرعت بخشیده و بر عملکرد نوری تاثیر گذاشته و باعث اختلال در سیستم می شود.
کلمه ی (LED) مخفف کلمات Light emitting diode است که به معنای دیود ساطع کننده نور است وخصوصیتی که آنها را از سایر نیمه‌هادی ها متمایز می‌کند این است که با عبور جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور ازآنها ساطع می‌شود. لامپ های LED ابتدا بیشتر به عنوان یک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند و برای استفاده در صنایع روشنایی ایجاد نور سفید راه دشواری پیش رو بود. تا این که در اواخر تابستان ۱۹۹۱شرکت ژاپنی نیچیا با تلاش های آقای شوجی ناکامورا (Shuji Nakamura) توانست بوسیله نیمه های گالیوم نیتراید (GaN) دست به تولید LED پرنور با نور آبی بزند. پیش از این LED های آبی بوسیله اعمال ولتاژ بالا به نیمه هادی سیلیسم کربناید تولید شده بودند، اما این اولین بار بود که LED آبی با این شدت نور (۱۰۰ ها برابر نوع قبل) تولید می شد. در ادامه این تحقیقات دانشمندان در سال ۱۹۹۵ توانستند با یک ابداع جدید، شفافیت جانکشن (junction)یا محل اتصال نیمه رسانا را با به کارگیری اکسید قلع ایندیوم (ITO) بهبود دهند. لذا پس از این امکان تولید LED های سفید کاربردی فراهم شد.
مزیت های لامپ های ال ای دی بر لامپ های رشته ای و کم مصرف عبارت است از: بازدهی بالاتر، قابلیت اطمینان بالاتر، عمر مفید بالاتر، عدم وجود پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز و به کارگیری با ولتاژهای بسیار پایین.


کاهش گرما در هدلایت های نسل جدید

برخلاف دیودهای معمولی که از ترکیبات نیمه هادی ژرمانیم ساخته شده است در ساخت ال ای دی از ترکیب های متفاوتی مانند آرسنید گالیوم (GaAs) فسفید گالیوم (GaP) فسفید آرسنید گالیوم (GaAsP) کاربید سیلیکون (Sic) و یا نیترید ایندیوم گالیوم (GaInN) استفاده شده است. ترکیبات مختلف نورهای رنگی متفاوتی ساطع می کنند.
هنگامی که led هدلایت به بالاترین محدوده مجاز حرارتی یا junction tempereture برسد شار نوری خروجی به شدت کاهش پیدا کرده در نوع ال ای دی های Gallium Nitride (InGaN) Indium (ماورای بنفش، سبز مایل به آبی و آبی) این کاهش تا 25 درصد بوده و در نوع ال ای دی های Aluminium Gallium Nitride Phosphide (AlGalNP) (فرابنفش و سبز) نور تا 70 درصد کاهش می یابد.
هر چند نور کاهش یافته بر اثر گرما با خنک کردن led هدلایت به حالت قبل بر می گردد ولی ادامه کار با دمای بالاتر از دمای مجاز می تواند صدمات جبران ناپذیری به led هدلایت وارد کند به صورتی که هر ده درجه سانتیگراد افزایش دما در محدوده غیر مجاز طول عمر led هدلایت را به میزان 30 تا 50 درصد کاهش می دهد.
فرکانس و رنگ نور تولید شده توسط led هدلایت با انرژی بین باند هدایت و ظرفیت داخل led هدلایت و band gap داخل نیمه هادی نسبت معکوس دارد.دمای غیر مجاز باعث تخریب band gap و تغییر دائمی فرکانس و نور led می گردد که معمولا این تغییر به سمت آبی تیره بوده و دائمی می باشد
علاوه بر مورد بالا دمای غیر مجاز باعث تخریب حرارتی مواد مورد استفاده در led هدلایت می گردد از جمله فسفر و کپسول و لنز که باعث تغییر دائمی رنگ و طیف نوری می گردد. در نهایت باعث شکستن led هدلایت شده و اتصالات را نیز خراب می کند. در این حالت به اصطلاح led هدلایت سوخته و قابل استفاده نمی باشد. همچنین دمای بالا باعث خشک شدن الکترولیت موجود در خازن های شیمیایی شده که باعث ایجاد نویز در خروجی درایور شده و تخریب led هدلایت را تسریع می کند. با توجه به موارد بالا ایجاد یک سیستم خنک کننده چندگانه و کنترل دما توسط درایور led هدلایت بسیار ضروری است و بخش عمده ای از دوام هدلایت led به سیستم خنک کننده آن بر می گردد. هیت سینک قسمتی از هدلایت است که بیشترین افزایش دما را در زمان روشن بودن دارد. خنک بودن آن می تواند عملکرد صحیح هدلایت را تضمین نماید. بنابراین هدلایت هایی که دارای فن هستند، دارای عملکردی بسیار ایده آل تر باشند.

هدلایت های فن دار موجود در فروشگاه تیام از شرکت های باسابقه و درجه یک بازار مانند سام، کانپکس، پریمیوم، کارولین و … و با مناسب ترین قیمت در دسترس مشتریان عزیز است. برای خرید هدلایت با پایه های مختلف کافی است با یک کلیک اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =